Bezpieczeństwo w czasie pracy to podstawa, która musi zostać zapewniona przez pracodawcę. W zasadzie jest to elementarny obowiązek nakładany na zatrudniającego. Nie ma znaczenia w jakim zakresie najmuje on do pracy osoby trzecie. BHP powinno być podstawową i najważniejszą częścią każdego zakładu pracy. Znajomość przepisów BHP oraz odpowiednie do nich podejście jest niezwykle ważne. Przede wszystkim dlatego, że nałożone normy prawne sankcjonowane są wysokimi karami, których nieprzestrzeganie będzie dotkliwe dla samego pracodawcy. Rygorystyczne przestrzeganie wyznaczonych ram przez pracowników oraz osobę zatrudniającą niejednokrotnie ułatwia zapobieganie wypadkom na terenie zakładu.

Meble metalowe oraz szafki BHP to fundament, który pozwala razem z innymi już jednorazowymi artykułami BHP wykluczyć ewentualne niebezpieczeństwo w czasie pracy. Świadomość ryzyka to jedno, z kolei organizacja procedur, to coś całkowicie innego. Wykonywanie danego zawodu niesie ze sobą szereg zagrożeń, które dobrze przemyślana organizacja przestrzeni pracowniczej pozwala wyeliminować. Jak to zrobić oraz jakie meble socjalne okazują się w tym aspekcie przydatne? Tego dowiesz się właśnie tutaj!

Czym jest szeroko pojęte bezpieczeństwo oraz higiena pracy?

W ogólnym pojmowaniu są to przede wszystkim warunki, które muszą zostać zapewnione w przez pracodawcę zatrudnionym. W każdym zakładzie pracy niezbędne jest wprowadzenie procedur, które pozwolą na zachowanie bezpieczeństwa w trakcie wykonywania obowiązków, by jego pracownicy mogli wykonywać swoje obowiązki w sposób nie wystawiając ich na bezpośrednie zagrożenie. W tym celu warto przemyśleć zakup odpowiednich mebli socjalnych, szaf metalowych, a także sprzętu jednorazowego użytku. Z tej perspektywy chodzi m.in. o szerokie spektrum artykułów BHP.

W miejscu pracy nie powinno nigdy zabraknąć rękawiczek jednorazowych, a razie potrzeby maseczek. Szczególnie w obecnym czasie te ostatnie wydają się niezwykle ważne z perspektywy bezpieczeństwa na terenie firmy. Pracownik ma bowiem wszelkie prawo do wykonywania obowiązku nie narażając przy tym swojego życia i zdrowia. Warunki te musi zapewnić każdy pracodawca poprzez po pierwsze przeszkolenie pracowników w zakresie BHP, a po drugie zapewnienie mu ku temu wspomnianych wcześniej środków. Na terenie zakładu pracy powinien być dostęp do artykułów związanych z higieną. Zaopatrzyć trzeba się w podstawowe wyposażenie BHP, które jest wymagane ustawowo przez prawo. Wiele jednak zależy od samych pracowników. To nie jest tak, że za każdy wypadek odpowiada pracodawca. Ten ma za zadanie wyjaśnić zatrudnionym na czym polegają zagrożenia, które mogą wystąpić w czasie pracy, a także daje im odpowiednie środki, które mają ich uchronić przed niebezpieczeństwem. Jednak jeśli pracownicy wyraźnie sami nie zastosują się do wytycznych mimo np. upomnień, to zwierzchnik nie zostanie zobowiązany do odpowiedzialności. Przestrzeganie przepisów i zaleceń związanych z bezpieczeństwem pracy jest podstawowym warunkiem, który pozwala w ogóle na zatrudnienie osób trzecich. Jednak po spełnieniu tej przesłanki odpowiedzialność ponoszą także pracownicy.

Jakie meble BHP oraz wyposażenie powinno znajdować się w zakładzie pracy?

Nawet bardzo dobrze przeszkoleni zatrudnieni nie są w stanie w 100% zlikwidować wszystkich zagrożeń. Odpowiednia wiedza w zakresie BHP oraz szczegółowe przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy to tylko część tego, co niezbędne jest w trakcie wykonywania swoich obowiązków. Do tego natomiast jest niezbędne odpowiednie wyposażenie biurowe, zakładowe bądź socjalne, które wymagają zakupu sprzętu dostosowanego do potrzeb danego miejsca pracy. Ludzie zawsze popełniają błędy i niestety nie jest możliwe ich całkowite wyeliminowanie. W związku z tym każdy zakład pracy powinien być zaopatrzony w meble medyczne, apteczkę, a także inne środki przeznaczone do zapewnienia higieny oraz możliwości udzielenia pierwszej pomocy.

Wbrew pozorom jest to bardzo istotne. Dlaczego? Nawet przeszkoleni pracownicy ulegają wypadkom. Szybka interwencja w takim wypadku może ułatwić ratowanie życia osoby zagrożonej. Zanim na miejscu wypadku pojawią się odpowiednie służby, można bandażować rany, powstrzymać krwotok lub usztywnić daną kończynę. Dobrze zaopatrzona szafka medyczna to klucz. Powinna zawierać w swoim wnętrzu rękawiczki lateksowe, chusteczki do dezynfekcji, maseczkę, nożyczki, wodę utlenioną, bandaże, gazy, różne opatrunki, a także opaskę uciskową i chustę trójkątną.

Gaśnica i artykuły BHP – ważny jeśli nie najważniejszy element zapewnienia bezpieczeństwa w pracy

Nawet jeśli zakład pracy posiada inne zabezpieczenia przeciwpożarowe, to gaśnica jest absolutnym fundamentem. Dlaczego? Z tego względu, że nawet zraszacze nie są w stanie zapewnić stu procent bezpieczeństwa. Ponadto podręczna gaśnica pozwala zgasić ogień nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz budynku. W mniejszej ilości jest niezbędna w celu zachowania bezpieczeństwa na terenie zakładu.