Aby wykonywana praca biurowa była możliwie efektywna, ale także bezpieczna dla kręgosłupa, powinna być wykonywana w odpowiednio wyposażonym i zagospodarowanym miejscu. Szczególną rolę pełni w tym wypadku odpowiednio dobrany, wysokiej jakości ergonomiczny fotel biurowy. Czym powinny charakteryzować się ergonomiczne fotele biurowe? Na jakie cechy produktów warto zwrócić szczególną uwagę przed zakupem? Odpowiedź znajdziesz poniżej – zapraszamy do lektury!

Czym jest ergonomia pracy i dlaczego jest tak ważna?

Ergonomia jest dziedziną, której celem jest ustalenie i opisanie możliwie najlepszych, najbardziej dogodnych i bezpiecznych warunków pracy. Aby ustalić szczegóły odpowiednich warunków konieczne jest wzięcie pod uwagę rodzaju, czasu oraz intensywności wykonywanej pracy, a także szczególnych cech i indywidualnych potrzeb pracownika.

Odpowiednia ergonomia w miejscu pracy pozwala na znaczne zwiększenie produktywności pracowników, a co za tym idzie także efektywności wykonywanych przez nich czynności. Ma ona także znaczący wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz bezpieczeństwo pracowników.

Nieodpowiednio wyposażone miejsce pracy, niewygodne dla pracownika może zmniejszyć efektywność wykonywanych czynności, prowadzić do frustracji, a długofalowo także do powstawania bolesnych kontuzji i urazów.

Jaki powinien być ergonomiczny fotel biurowy?

Jednym z najważniejszych elementów każdego biura jest fotel biurowy. Niestety bardzo wiele miejsc pracy nie posiada odpowiedniego wyposażenia, które można byłoby nazwać ergonomicznym, wygodnym i bezpiecznym.

Najważniejsze cechy fotela biurowego zostały odgórnie określone w jednym z załączników do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zgodnie z dokumentem, wyposażenie stanowiska pracy nie powinno w nadmierny sposób obciążać układu szkieletowo-mięśniowego pracownika. Ergonomiczny fotel biurowy powinien charakteryzować się odpowiednimi wymiarami, które zapewniać będą osobie z niego korzystającej zdrową i wygodną pozycję, jak również swobodę ruchów. Ponadto powinien on być również wyposażony w regulację wysokości siedziska oraz stopnia pochylenia oparcia.

Ergonomiczny fotel powinien być także odpowiednio dopasowany do biurka, tak aby pracownik mógł zachować prawidłową, bezpieczną odległość pomiędzy oparciem a ekranem komputera.

Najważniejsze elementy wyposażenia fotela biurowego

Dobrej jakości fotel biurowy powinien być meblem wygodnym, ale również trwałym, odpornym na intensywną i regularną eksploatację. Wszystkie jego elementy powinny więc zostać wykonane z najwyższej klasy materiałów, odpornych na niesprzyjające warunki oraz wszelkiego rodzaju uszkodzenia.

Podstawowymi elementami fotela są siedzisko oraz oparcie. Oprócz nich ergonomiczny fotel biurowy powinien również zostać wyposażony w:

  • Dodatkowe oparcie, zagłówek na głowę oraz szyjny odcinek kręgosłupa. Zagłówek ma za zadanie odciążenie głowy oraz szyi i karku, ale także ramion. Skutecznie eliminuje zagrożenie wystąpienia bólów, zesztywnień czy bolesnych urazów i naciągnięć mięśni karku, kręgosłupa czy ramion. Zagłówek w ergonomicznym fotelu biurowym powinien być wyposażony w możliwość wygodnej regulacji, dzięki której możliwe jest ułożenie głowy w optymalnej, wygodnej i bezpiecznej pozycji.
  • Wyprofilowane podłokietniki. Odpowiednio ustawione profilowane podłokietniki to niezwykle istotne elementy wyposażenia biurowych foteli. Umożliwiają wygodne i bezpieczne ułożenie rąk podczas pracy, wspierając tym samym stawy nadgarstka i łokcia.
  • Dodatkowe mechanizmy. Specjalne, nowoczesne mechanizmy regulacji umożliwiają dokładne dopasowanie ustawienia poszczególnych elementów fotela do potrzeb i postury jego użytkownika. W możliwość swobodnej regulacji powinno być wyposażone zarówno główne oparcie, jak i zagłówek, a także podłokietniki. Siedzisko fotela powinno być regulowane zarówno pod kątem wysokości, jak i głębokości.

Ergonomiczny fotel biurowy – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Niektóre z dostępnych na rynku foteli biurowych wyposażone są w kółka, zapewniające ich mobilność. W wielu przypadkach jest to cecha wyjątkowo praktyczna i pożądana, usprawniająca pracę, dlatego też także i odpowiedniej jakości kółka zalicza się do ważnych elementów fotela, wpływających na jego ergonomię.

Istotnym elementem fotela biurowego jest jego oparcie, ale także materiał, z którego zostało ono wykonane. Powinien on być mocny i odporny, stosunkowo lekki, ale także miękki i oddychający. Taki rodzaj oparcia zapewnia wygodę oraz odpowiednią cyrkulację powietrza pomiędzy jego powierzchnią i plecami użytkownika fotela. Sprawdzonym, często stosowanym przy tworzeniu oparcia materiałem jest nowoczesna, przewiewna siatka mesh. Dobrze sprawdza się ona w biurach pozbawionych klimatyzacji, w których odpowiednia cyrkulacja i wentylacja są szczególnie istotne.

Aby zapewnić sobie odpowiednie, wygodne i ergonomiczne miejsce pracy powinniśmy wziąć pod uwagę wszystkie powyższe wymagania i znaleźć fotel, który będzie je spełniał.